Marja van den Hurk

In contact en met aandacht ondersteun ik mensen in stem geven aan wat in hen leeft.

Wie ben ik?

Stembevrijder, verteller, coach en docent Nederlands, vertellen en omgangskunde.
In contact en met aandacht ondersteun ik mensen in stem geven aan wat in hen leeft: belemmeringen, angst, vreugde en liefde. Zowel in individuele trajecten als in groepen maak ik daarbij gebruik van stem: zingen en vertellen. Het gaat daarbij om ontspanningsoefeningen, ademhalen, verbinden met het gevoel in je lijf en dat delen met de ander. Dit alles leidt tot ruimte en bevrijding van wat aanwezig is en dat leidt tot vreugde.

Eigenschappen die mensen herkennen:
Aandacht hebben, rustig, vriendelijk, een veilige, prettige sfeer kunnen creëren, respectvol, inspirerend.

Passie
Van jongs af aan heb ik een passie voor verhalen en onderwijs: ik was al op mijn zesde lid van de bibliotheek, zat hele dagen te lezen en ik speelde schooltje. Logischerwijs kwam daar de studie Nederlands uit voort, specialisatie historische letterkunde, en heb ik een aantal jaren in voortgezet onderwijs, de volwasseneducatie, mbo en hbo gewerkt als docent Nederlands.

Vanuit het lezen van verhalen groeide een nieuwe passie: het vertellen ervan. Ik ontdekte hoe anders ik een verhaal beleef, interpreteer als ik het op mijn manier vertel: er mijn klank, mijn kleur, mijn stem aan meegeef. En dat zich in contact met publiek iedere keer een andere nuance, een andere beschrijving of een nieuw element aandiende. Verhalen gingen leven door ze mijn stem te schenken. Dat raakte mijn publiek en mijn leerlingen in de klas. Met verhalen kreeg ik een andere ingang naar ze en ik ben me meer toe gaan leggen op de ontwikkeling van hen als persoon en hun beroepshouding. Zo werd ik docent omgangskunde in het mbo.

Ongeveer 12 jaar geleden ben ik op een pabo gaan werken. Als pabo-docent kon ik Nederlands, omgangskunde en vertellen combineren in het opleiden van leerkrachten. Ik ben me steeds meer gaan richten op hoe zij voor de klas staan, zichzelf als instrument inzetten en in contact kunnen zijn met de kinderen. Daarbij gaat het om kwetsbaar durven zijn en je open stellen en op een natuurlijke manier de leiding nemen.

Een belangrijk inzicht na jaren vertellen en  lesgeven in vertellen was dat het effect van een vertelling niet alleen in de woorden zit, maar zeker ook in de klank van de stem en de stilte/ pauzes tussen de woorden. Dat inzicht bracht me ertoe om op onderzoek te gaan naar de kracht van de stem  en de stilte in de opleiding voor stembevrijder aan de Academie voor stembevrijding van Jan Kortie.

Ik heb ontdekt dat je met je stem eerst contact maakt met jezelf, met je lijf, met binnen en dat je dan wat je delen wilt, met je stem in klank naar buiten brengt. Je geeft zo, zonder woorden mee wat in jou leeft: je maakt muziek, trilling  en die gaat rechtstreeks naar het hart van de ander.  Als jij, je lijf, jouw instrument, klinkt zoals het bedoeld is, kun je vanuit het contact met jezelf contact met de ander maken.

Ik werk met stembevrijding en verhalen op de pabo en zie dat leerkrachten meer zelfvertrouwen opbouwen en opener voor de klas staan. Met ingang van 2019 wil ik via De Zilveren Maan meer mensen, ook buiten het onderwijs, laten kennismaken met de kracht van stembevrijding en verhalen.

Mijn bedrijf heet De Zilveren Maan. Ik heb de naam ontleend aan een passage uit een gedicht van Oriah Mountain dreamer:

Ik wil weten of je schoonheid kunt zien, ook als niet iedere dag even mooi is,
En of je jouw leven kunt herleiden tot haar bron.
Ik wil weten of je met falen kunt leven, het jouwe en het mijne,
En aan de rand van het meer kunt staan en
JA! Kunt roepen tegen de zilveren gloed van de volle maan.

De maan symboliseert de moedergodin, de koningin van de hemel en het onbewuste, ontvankelijke. Ik vind het van belang om in onze huidige tijd meer ruimte te maken voor ontvangen, het onbewuste en het vrouwelijk-goddelijke.

Daarbij staat de maan in al haar fasen voor verandering, transformatie en het cyclische in het leven. Alles is in beweging en alles verandert. Zingen is trilling en zet beweging in gang.

In welke fase ook, De Zilveren Maan verlicht duistere plekken als de zon in het Noorden is.

En ……. ook als de maan niet vol is, geeft ze inzicht:
The moon said to me:
“My darling, you do not have to be whole in order to shine!”

Mijn opleiding /achtergrond:

  • Academie voor Stembevrijding: Ode an die freude, Opleiding tot Stembevrijder
  • Nationale vertelschool: cursus Muziek in je verhaal
  • Hogeschool van Utrecht: lerarenopleiding Omgangskunde
  • Moulin de Bousson, Herberg voor de Ziel: vertel- en clownscursussen
  • Universiteit van Amsterdam en Universiteit Utrecht: Nederlandse taal- en letterkunde
Marja van den Hurk - stembevrijder
Menu