leerKRACHT
Onderzoek wie jij bent als leerkracht in de klas en
wat jou helpt om jezelf te zijn
Onderzoek wie jij bent als leerkracht in de klas en
wat jou helpt om jezelf te zijn
Als leerkracht ben je je eigen instrument: met jouw lijf en jouw stem draag je de klas en creëer je een veilige leeromgeving.
Dat doe je door echt aanwezig te zijn. Wat nu je als je merkt dat het niet lekker loopt in de klas, als je last hebt van spanning
of je onzeker voelt? Als je te zacht of te hard praat, weinig mimiek gebruikt of het gevoel hebt op slot te zitten?
Als jij in je Kracht staat,
komen kinderen kleurrijk tot groei!
Als leerkracht ben je je eigen instrument: met jouw lijf en jouw stem draag je de klas en creëer je een veilige leeromgeving. Dat doe je door echt aanwezig te zijn. Wat nu je als je merkt, dat het niet lekker loopt in de klas? Als je last hebt van spanning of je onzeker voelt? Als je te zacht of te hard praat, weinig mimiek gebruikt of het gevoel hebt op slot te zitten?
In leerKRACHTzet je je hoofd even uit om te spelen met je stem. We praten niet, we zingen! We gaan niet mooi zingen, niet ons best doen, maar geluid maken. Als jij geluid geeft aan wat jou verkrampt, levert dat muziek op! Jouw eigen muziek. Op deze manier onderzoek je met je stem en je lijf wie jij bent als leerkracht in de klas. Wat helpt jou om jezelf te zijn? Je verkent waar blokkades zitten, waar ruimte zit, waar spanning klemt en waar kracht en plezier trillen.
Dit kan je enorm helpen om je eigen leerKRACHT te ontdekken en zo met meer vertrouwen voor de groep te staan. Je kunt je meer openen en daardoor komt er meer dynamiek in je stem en je gezicht. Je bent meer aanwezig en dat geeft weer vertrouwen en veiligheid aan de kinderen die daardoor ruimte krijgen om te leren.